"Jaettu päätöksenteko ja potilaan osallisuus on keskeistä. Ihmisen täytyy päästä vaikuttamaan omaan hoitoonsa. On tärkeää, että mielipide kuultaisiin. Ja kyllähän kirurgilla aina on jokin syy siihen, miksi ei ole viisasta tehdä tietynlaista leikkausta – on tärkeää, että potilas saisi hyvät perustelut siihen, miksi lääkäri on sitä mieltä, että jotakin ei ole viisasta tehdä tai miksi päädytään tietynlaiseen leikkaukseen. Hyvä kommunikointi on tärkeää."
Rintasyöpäyhdistys – Europa Donna Finland ry:n vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Tiina Huhtanen kohtaa työssään rintasyöpään sairastuneita. Rintasyövän leikkaushoitoihin liittyy usein pelkoa ja tärkeitä päätöksiä, ja sairastuneita askarruttavat usein muun muassa toipuminen, oma kehonkuva sekä osallisuus.
🩷 Lue Tiinan haastattelu Roosa nauha -keräyksen sivuilta: roosanauha.syopasaatio.fi/2025/09/24/talta-tuntuu-kun-peilikuva-muuttuu-asiantuntija-kertoo/
#Roosanauha
… Katso lisääVähemmän
Mitä on asiakasosallisuus? Miten asiakasosallisuutta toteutetaan yliopistosairaaloissa? Mitä asiakas- ja tutkimusraadeissa tehdään?
Eupati Finlandin opintoryhmässä ensi viikon tiistaina 21.10. klo 17 alkaen käsitellään asiakasosallisuutta. Alustajiksi tapaamiseen ovat tulossa HUSin asiakasosallisuuden kehittämispäällikkö Anu Toija, HUS Psykiatrian kliininen asiantuntija Annukka Laurila-Salakka sekä Pirkanmaan hyvinvointialueen Asiakaskokemus ja osallistuminen -yksikön suunnittelupäällikkö Janne Leinonen. Tapaaminen pidetään verkossa, Zoom-alustalla, ja tapaamista ei tallenneta.
🔵 Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan opintoryhmään: syopapotilaat.fi/tapahtuma/eupati-opintoryhma-asiakasosallisuus/
EUPATI Suomen opintoryhmän tapaamiset ovat maksuttomia, kaikille avoimia ja keskustelevia tilaisuuksia, mutta mukaan saa tulla myös vain kuuntelemaan.
#EUPATI #asiakasosallisuus
… Katso lisääVähemmän