Kultainen ohjenuora toimivaan potilas-lääkäri -suhteeseen

Toivo-sudenpentu edusti SSP:tä Patient Summitissa Tukholmassa yhdessä Emma Anderssonin ja hallituksen jäsenen Matti Järvisen kanssa 17.-18. marraskuuta 2017. Tapahtumassa oli osallistujia pohjoismaita, Alankomaita, Saksaa ja Yhdysvaltoja myöten. Tapahtuman järjesti Jan Geissler Patvocates-järjestöstä yhteistyössä Pfizerin kanssa. Pääpuhujana oli e-Patient Dave Yhdysvalloista. 

Yhtenä teemana viikonlopun tapaamisessa oli toimiva kommunikaatio potilaan ja lääkärin välillä. Valistunut potilas tietää monipuolisesti eri hoitomuodoista, mahdollisuuksistaan ja oikeuksistaan. Jokainen on lopulta vastuussa omasta elämästään, joten omaa tietomäärää kasvattamalla voi helpommin keskustella lääkärin kanssa eri vaihtoehdoista ja ymmärtää paremmin millaisesta kokonaisuudesta syöpään sairastumisessa on kyse.

Lähtötilanne:

Suomennos: Haasteita lääkärin vastaanotolla

  • Potilaan emotionaalinen tila
  • Lääkärin kommunikaatiotaidot
  • Konsultaatiolle varattu aika
  • Väärinkäsitys informaation tarpeesta
  • Potilaan persoona ja mieltymykset (esim. hoitomyöntyvyys/hoitoon sitoutuminen)
  • Potilaan tietämys sairaudesta

Esimerkki oikeasta lääkärikäynnistä Tanskassa, joka ei mennyt ihan niin kuin Strömsössä:

Suomennos: Tapaus myöhään tehdystä diagnoosista 2015

  • Potilas: Laihduin kesäloman aikana koosta 42 kokoon 36.
  • Lääkäri: Sopii sinulle. 
  • Potilas: Jatkuvasti väsynyt ja uuvuksissa.
  • Lääkäri: Sinulla on stressiä.
  • Potilas: Vatsakipuja.
  • Lääkäri: Sinulla on masennusta ja väärä ruokavalio. 
  • Potilas: Kuukautiset ovat epäsäännölliset.
  • Lääkäri: Vaihdevuodet.
  • Potilas: Vatsakipuja ja pahoinvointia – ehkä olen raskaana?
  • Lääkäri: Nystyröitä vatsaontelossa, ihan normaalia nelikymppisillä naisilla.
  • Potilas: Kymmenessä päivässä vatsani ympärysmitta kasvoi 12 cm vyötärön kohdalla.
  • Lääkäri: Sinulla on syöpä!

Miten voisi välttää yllä kuvattuja tilanteita ja varmistaa toimiva suhde potilaan ja lääkärin välisessä kommunikaatiossa? Alla poimintoja ohjeista potilaalle Tukholman tapahtuman annin perusteella yhdisteltynä muihin lähteisiin.

Ohje potilaalle kommunikaatioon lääkärin kanssa

  1. Etsi luotettavaa tietoa ja suhtaudu kriittisesti eri lähteisiin.
  2. Valmistaudu huolellisesti lääkärin vastaanotolle.
  3. Listaa etukäteen 2-3 tärkeintä kysymystä, joihin haluat saada vastauksen.
  4. Ota perheenjäsen tai läheinen mukaan vastaanotolle kirjuriksi, jotta voit itse keskittyä keskustelemaan lääkärin kanssa ja kuuntelemaan aktiivisesti.
  5. Koska vastaanottoaika on rajallista, keskity olennaiseen, älä jaarittele äläkä kerro sukulaistesi sairauksista.
  6. Kysy tarkentavia kysymyksiä.
  7. Koe lopuksi että olet saanut kaiken mahdollisen tarvittavan tiedon ennen kuin poistut vastaanotolta.

Mitä muuta voisimme lisätä listaan? Kehitetään yhdessä kultainen ohjenuora toimivaan potilas-lääkäri -suhteeseen. Voit kommentoida ja ehdottaa lisäyksiä sähköpostitse osoitteessa info(at)syopapotilaat.fi. Kiitos sinulle etukäteen!

Hyödyllisiä linkkejä ja lisätietoa:
  • Ritva Vatjus: Kohti suhdekeskeisyyttä lääkärin ja potilaan kohtaamisessa – Laadullinen tutkimus potilas-lääkärisuhteen hahmottumisesta yleislääkäreiden koulutuksessa (Oulun yliopisto, väitös)
  • Studio55:n ohjeet lääkärikäynnin valmisteluun
  • Kauneus & Terveys: 13 vinkkiä, joilla saat enemmän irti lääkärikäynnistä (asiantuntijoina Onnistunut lääkärikäynti -kirjan kirjoittaja, YTT Helena Tuorila, yleislääkäri Risto Laitila ja Lääkäriliiton varatoiminnanjohtaja Hannu Halila)
  • Ich beim Arzt: saksankielisiä ohjeita lääkärikäynnille
  • b-Bewust: Potilaan checklist, hollanninkielisiä ohjeita lääkärikäynnille

Lähteenä hyödynnetty e-Patient Daven, Doris C. Schmittin sekä Birthe Lemleyn esityksiä. 

Teksti ja kuvat: Emma Andersson / Canva