Lausunto Lääkkeiden hintalautakunnalle siklosporiinivalmisteita koskien

Lääkevalmisteiden korvattavuudesta päättävä Lääkkeiden hintalautakunta (Hila) on vuodesta 2016 alkaen tarjonnut potilasjärjestöille mahdollisuuden antaa lausuntoja Hilalle tulleisiin korvattavuushakemuksiin. Lautakunta toivoo potilasjärjestöiltä tietoa lääkevalmisteen vaikutuksista hoitoon ja potilaan arkeen. Suomen Syöpäpotilaat antaa lausuntoja syöpälääkkeistä potilailta esille nousseiden tarpeiden mukaan.

Lääkkeiden hintalautakunta on kesäkuussa hylännyt siklosporiinia sisältävien lääkkeiden uusintahakemuksen, koska ei pitänyt lääkkeiden tukkuhintaa kohtuullisena. Lääkkeiden korvattavuus päättyy 31.10.2017.

Siklosporiinia sisältäviä lääkevalmisteita käytetään allogeenisen kantasolusiirron jälkeisen käänteishyljinnän hoidossa. Suomen Syöpäpotilaat ry:lle tulleen palautteen mukaan allogeenisen kantasolusiirron saaneet ovat erittäin huolissaan korvattavuuden mahdollisesta päättymisestä, sillä siklosporiinilääkityksen kulut voivat olla potilasta kohden kuukausittain useita satoja euroja.

”Tarvitsen lääkettä silmieni vuoksi, joissa on vaikea krooninen käänteishyljintä. Pidän erittäin tärkeänä sitä, että lääke korvataan jatkossakin siirron saaneille. Meillä kaikilla on valtavasti lääkekuluja ja sairaalamaksuja, joten noin suuren summan maksattaminen potilailla on mielestäni julmaa. Lopetan valmisteen käytön, jos joudun nykyisillä tuloillani lunastamaan lääkkeen.” (Allogeenisen kantasolusiirron saanut potilas)

Allogeenisen kantasolusiirron saaneet käyttävät erityisesti nestemäistä siklosporiinivalmistetta (oraaliliuos), jota käytettäessä annoksen kokoa voi säädellä tarkasti oireiden ja haittavaikutusten mukaan. Oraaliliuoksen korvattavuus on päättymässä siirtymäajan jälkeen, mikäli uusintahakemuksia ei hyväksytä.

Siklosporiinia käytetään hyljinnän estoon myös elinsiirtopotilailla, ja Munuais- ja maksaliitto on tehnyt asiasta Hilalle oman lausuntonsa.

Suomen Syöpäpotilaat ry pitää ehdottoman tärkeänä, että potilailla on jatkossakin mahdollisuus saada heille parhaiten sopivia siklosporiinivalmisteita Kelan korvaamana.

Lue Hilan tiedote aiheesta.