Siirry suoraan sisältöön

Tarkoituksellista tutkimusviestintää edunvalvojille 2.0

Harjoitus: Miten selittää ESMO:n MCBS-skaala maallikolle? Kuvaajana Bettina Ryll

ESMO:n järjestämän Tiedettä edunvalvojille -koulutuksen innoittamana ohessa viisi poimintaa koulutuksen annista sekä käytännön ajatusharjoitus kiinnostuneille. Alle koottuna myös muuta hyödyllistä lisälukemista tutkimusviestinnästä suomeksi.

Kun saa eteensä kliinisen lääketutkimuksen, missä järjestyksessä tutkimusta kannattaisi lähteä perkaamaan? Kokeile järjestystä, joka poikkeaa tavanomaisesta tyylistä lukea tekstejä. Aloita abstraktista ja tutustu seuraavaksi kaavioihin ja tuloksiin. Jos jokin on vielä epäselvää, tarkista materiaali ja metodit, kiinnitä esimerkiksi huomiota siihen miten tutkimuksen data on generoitu. Etene sen jälkeen tutkimuksen alkuun johdantoon ja jatka uudestaan takaisin tuloksiin. Lopuksi lukaise diskussio ja päätösosa. Lukujärjestykseen ei ole vedenpitävää kaavaa, mutta on hyvä hyödyntää epätavallisia metodeja mielen virkistämiseksi.

 

Tutkimusviestinnän 5 pointtia

 

1. Miten luoda viesti?

  • Keskity niihin asioihin, jotka ovat mielestäsi ensisijaisessa roolissa.
  • Ilmaise miksi asia on sinusta tärkeä.
  • Käytä viestinnän työkaluja.
  • Huomioi kielenkäyttö.
  • Valmistaudu huolella.

2. Miksi ja miten viestiä tieteestä edunvalvonnassa?

  • Mikä on viestinnän tarkoitus tai tavoite?
  • Vaikuttaminen päättäjiin?
  • Tiedon levittäminen omien verkostojen kautta?
  • Toisten edunvalvojien kouluttaminen?
  • Tiedon hyödyntäminen muuten edunvalvonnassa?

3. Mitä tekniikoita voi viestinnässä hyödyntää?

  • Käsimerkkejä?
  • Piirroksia tai visuaalisia keinoja?
  • Metaforia, analogisia päätelmiä tai vertailuja?
  • Esimerkkejä?
  • Henkilökohtaista kokemusta?

4. Mikä kohderyhmä on kyseessä?

  • Huomioi aina kuulijan lähtötilanne ja tarpeet
  • Keskity olennaiseen ydinviestiin
  • Kiteytä asian merkitys kohderyhmän/-henkilön kannalta
  • Kuvittele että kohdistat viestin aina yksilölle ja asetu hänen asemaansa
  • Räätälöi tieto kohderyhmälle
  • Hyödynnä viestintätyökaluja

5. Tarkoituksellinen viestintä

  • Tiedon lisääminen on suojamekanismi virheellistä tietoa vastaan
  • ”Compassion, not pity” -ajattelulla vaikutusta siihen miten kommunikoimme ja toimimme muiden ihmisten kanssa
  • Oppimiskyky on lähes loputon: motivaatio, vaivannäkö sekä fokusointi vaikuttavat merkittävästi lopputulokseen
  • Avaimet menestykselliseen edunvalvontaan tärkeysjärjestyksessä:
  1. Sairaus ja hoito
  2. Järjestelmän tunteminen
  3. Edunvalvontataidot ja -työkalut

 

Harjoitus tekee mestarin!

Kokeile selittää monimutkainen asia kolmessa minuutissa. Muuttuuko viestisi, jos kuulijana on lapsi, naapurin iäkäs setä, lääkäri, potilas tai virkamies? Kokeile eri tyylejä ja samaa perusviestiä useammalle kuulijalle. Miten selität esim. seuraavat aiheet:

  • Miten auton moottori toimii?
  • Mikä aiheuttaa vuodenaikojen vaihtelun?
  • Soluaineenvaihdunta?
  • Immuunivaste?
  • Miten päästä kodista lähimmälle lentokentälle?
  • Miten valmistaa lempiruokasi?

 

Lisätietoa:

Kuva: Harjoituksesta miten selittää ESMO:n MCBS-skaala maallikolle, kuvaajana Bettina Ryll